FANDOM

El segle dinou va des de l'any 1801 fins el 1900 dC (en el calendari gregorià).

IntroduccióEdit

Els historiadors, però, a vegades defineixen l'era històrica d'aquest segle com un període que va des de l'any 1815 (congrés de Viena), fins el 1914 (començament de la Primera Guerra Mundial). Com una alternativa a aquesta classificació, Eric Hobsbawm va proposar una definició anomenada Segle dinou llarg i que va dels anys 1789 al 1914.

Durant aquest segle, els imperis espanyol, portuguès i otomà comencen a defallir, i el Sacre Imperi Romà i l'imperi Mogol desapareixen definitivament.

Després de les guerres napoleòniques, l'imperi Britànic esdevé el primer hiperpoder (o màxima potència mundial), i passa a controlar territoris que comprenen la quarta part de la població mundial i la tercera part de la seva àrea terrestre, tot posant en pràctica la Pax Britannica.

L'esclavatge va desapareix en gran mesura arreu del món. L'electricitat, l'acer i el petroli varen iniciar la segona revolució industrial (1870-1914)|, que permeté a Alemanya, el Japó i els Estats Units de convertir-se en grans poders, els quals no trigaren a intentar construir-se imperis propis. Rússia i la Dinastia Qing a Xina fracassaren en el seu intent de mantenir-se en el mateix nivell que els seus rivals, la qual cosa portà tots dos imperis a patir intensos períodes d'agitació social.

AnysEdit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori