FANDOM

Sant Joan de Palamós
Sant Joan de Palamós
Comarca Baix Empordà
Municipi Palamós
Superfície 10,05 km²
Població 8.553
Códi postal 17253
Mapa antic municipi de Sant Joan de Palamós

Sant Joan de Palamós és un poble o sector de Palamós que es va annexionar a aquest l'any 1942.

Forma un nucli agrupat a l'entorn de l'església, amb carrerons estrets i un eixample al llarg de la carretera de Girona. Situat 1 km al N de Palamós, forma un sol conjunt urbà amb la vila. L'antic municipi, annexat el 1942 a Palamós, havia portat antigament el nom de Vila-romà. L'església parroquial de Santa Eugènia de Vila-romà, edifici del segle XVIII, és documentada des del 1191; al segle XIV formava un sol districte parroquial amb Sant Mateu de Vall-llobrega i depenien del monestir de Sant Feliu de Guíxols.

Bens a Sant Joan de Palamós

Bens a la plana de Sant Joan de Palamós.

Sant Joan de Palamós disposa de biblioteca, i celebra la seva festa major el primer diumenge d'agost i la festa petita el primer diumenge de setembre.

Dins el terme hi havia la capella de Sant Romà, esmentada als segles XIV i XV, i ja al segle XVI convertida en santuari dedicat a la Mare de Déu de la Pietat. Resten molts pocs vestigis del temple i en el seu lloc hi ha un mas, que té una torre de defensa circular emmerletada. L'alou de Vila-romà és esmentat des del 1163 com a possessió de Sant Feliu de Guíxols.

Vila-romà Edit

Les restes del castell, molt arruïnat, s'aixequen aturonades als vessants meridionals de Montagut, en un replà, damunt el santuari de Bell-lloc. Un recinte fortificat protegia amb valls els costats N i W i encerclava els edificis centrals; a la part cen tral hi ha restes de la torre mestra i al SE es conserven parts de dues torres rectangulars (ara d'uns 7 m) que devien flanquejar l'entrada. Al NE hi ha una altra torre rectangular, sencera. Esmentat des del 1276, fou volat el 1812 durant l'ocupació francesa.

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori