FANDOM

PEPIPHP.png Aquest artícle forma part del * Plà Especial de Protecció i Intervenció en el Patrimoni Històric Ref.149

Molí del Mas Barris
Molí del Mas Barris.jpg
Direcció
Any 1870, 1877
Municipi Palafrugell
Barri Roma i Les Gavarres

Molí del Mas Barris és un conjunt arquitectònic format per un pou, molí i un safareig situat dins del sector Roma i Les Gavarres.

Descripció i valoració Edit

Molí de vent de roda, metàl·lic, per pouar aigua a l'hort del mas Barris. El mecanisme és al cim d'una torreta d'obra cilíndrica, molt alta, que es dreça sobre el pou. Manté l'arrebossat en bona part, el qual havia estat acolorit amb to vermellós o mangra. El molí de ferro és de quatre pales en forma d'aspes; sembla conservar tots els elements externs, excepte el governall o timó.

Cal ponderar la conservació dels pocs molins d'aquest tipus que encara queden, ja que n'han desaparegut molts. Són exemples d'un primerb aprofitament de l'energia eòlica, testimonis d'una època de progrés de l'agricultura del país. Un exemple negatiu ben proper geogràficament ha estat la destrucció impune del molí de la Fanga, també de Serreta, a Llofriu, i citat per Tió, aterrat l'any 1984 tot i figurar al pre-catàleg del Pla General de Palafrugell.

Notícies històriques Edit

D'acord amb l'estudi citat a la bibliografia, sembla que aquest molí pertany als del segon període del constructor "Serreta", Antoni Planas, de Cassà de la Selva. L'obra citada esmenta el de Can Barris, però considerant-lo erròniament desaparegut.

Bibliografia i documentació Edit

  • TIO I ROTLLANT, Jordi: Molins de Vent a les comarques gironines. Col.Of. de Pèrits i Enginyers Tècnics de Girona, 1984.

Mira tambéEdit

Enllaços externsEdit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori