FANDOM

Notícia 23012012.jpg

Notícia 23 de gener del 2012

El Centre social i cultural Bassa Rocasde Llofriu, va acollir la presentació del llibre De Palafrugell a Amèrica, dedicat al comerç, l’emigració i el patrimoni indià a Palafrugell des de 1750 al 1900. Es tracta del volum núm. 20 de la col·lecció Quaderns de Palafrugell, editada per l’Ajuntament de Palafrugell i la Diputació de Girona.

A la primera part del llibre, l’historiador Jordi Turró ens explica qui eren els membres del “grup de Palafrugell” establert a Cadis a partir de la segona meitat del segle XVIII, responsable d’organitzar les primeres expedicions comercials catalanes cap a Amèrica. I, pel que fa al segle XIX, recupera els noms dels palafrugellencs que varen emigrar per necessitat, per fer negocis, per fugir del servei militar o per les tres coses a la vegada, i reconstrueix una xarxa migratòria a partir de l’estudi de la correspondència del llofriuenc Joan Bassa, americano a Cuba.

A la segona part, Eva Casals, gestora cultural, descobreix el llegat que ens han deixat comerciants i emigrants, el patrimoni indià: arquitectura, mobiliari, llengua, música, gastronomia... I, en sentit contrari, els productes que van ser exportats a les colònies, com els carquinyolis introduïts a Cuba per un emigrant de Palafrugell o les pipes de fang per fumar tabac, elaborades per terrissaires locals.

El fotògraf Pere Maruny ha reproduït els antics documents i fotografies conservats a l’Arxiu Municipal i aportats per descendents d’americanos, i ha realitzat el reportatge gràfic del patrimoni indià.

Jordi Turró i Anguila (Palafrugell, 1979). Llicenciat en Història. Ha format part de l’equip que ha elaborat la Història del Baix Empordà (2006), és autor dels llibres L’historiador Ramir Medir (2007) i El paisatge (2006) i coautor de Dins la vila i fora muralles (2009) i del llibre-catàleg 120 anys de premsa local a Palafrugell. D’El Palafrugellense a la Rdp (2002). Ha coordinat la col·lecció local Àlbum de Records i ha col·laborat, entre d’altres, en la Revista Gavarres, en la Revista de Girona i en els Estudis del Baix Empordà.

Eva Casals Blasco (Barcelona, 1978). Ha cursat estudis superiors d’Art i Restauració i un postgrau de gestió cultural. Ha coordinat la Xarxa de Municipis Indians. Treballa en projectes de difusió i interpretació del patrimoni cultural local, especialment sobre la temàtica dels indians. Un d’aquests projectes és el Centre social i cultural Bassa-Rocas de Llofriu.

Pere Maruny Comas (Manresa, 1974). Periodista i fotògraf. Especialitzat en fotografia documental i de reportatge, ha treballat com a corresponsal de diferents mitjans al Pròxim Orient. Actualment viu i treballa a Palafrugell.

Enllaços externsEdit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori