FANDOM

Cada terra fa sa guerra -diuen-, i cada una rep un vent que configura el paisatge i influeix en la forma de ser dels seus habitants. I des de segles immemorials les cases es fan d'aquella determinada manera que els nostres avantpassats varen descobrir per defensar-se de la voracitat de les seves ratxes i evitar que la sorra i les fulles que arrosseguen no passin per les escletxes de les portes i finestres i deixin els llits, les olles i les cassoles, la llar i les estufes de llenya, cobertes de polsim i de brutícia.

És per això que totes les cases de l'Empordà estan orientades al sud, d'esquena a la tramuntana, perquè la tramuntana és el vent del nord, potent i tenaç, que quan bufa no hi ha on arrecerar-se si no és un mur de pedra o de xipresos. A l'hivern, quan els arbres estan despullats i a la parra que dóna ombra a la porta d'entrada no li queda ni una fulla, es pot estar assegut plàcidament al sol mentre el vent fustiga sense pietat el mur nord i els laterals de la casa. Al pas de la tramuntana s'assequen els camps i els arbres i s'esquerda la terra i s'inclinen els pals de telèfon, els troncs de les moreres i dels ametllers, i els paisatges fuetejats per la tramuntana sempre semblen una mica escorats. Perquè la tramuntana és un vent tan ressec i tan ferotge que per força ha de penetrar en el pensament dels homes i de les dones del país. Hi ha qui diu que torna bojos certs habitants d'aquestes contrades i que quan bufa és quan es produeixen la majoria dels suïcidis. "Un cop de tramuntana", -diuen llavors els veïns-, " l'ha colpit un cop de tramuntana", com si des de sempre haguessin entès que tots podem ser-ne víctimes i toca a qui toca. La gent li atribueix certa vocació matemàtica potser per compensar la incongruència de tots els fenòmens de la naturalesa a què estan avesats. Hi ha pagesos que asseguren que la tramuntana no pot durar menys de tres dies ni més de nou, d'altres, en canvi, diuen que apareix només en dimecres i difícilment dura fins al proper dimarts. El cert és que als que viuen sota la influència de la tramuntana se'ls desperta la imaginació, el seny i la rauxa, com si el vent els netegés el cervell i els sentiments i els fes capaços de veure la realitat amb la nitidesa quasi metàl·lica amb què es veuen horitzons i panorames els dies en què bufa amb més fúria. Una nitidesa que els permet captar l'íntim sentit dels esdeveniments i de les seves transformacions i que els dóna la calma, la saviesa i aquest tarannà d'estar de tornada de totes les coses que fa tan peculiars als qui viuen a l'Empordà.

Però per sobre de tot, la tramuntana és un vent fred que deixa la roba eixuta en un moment i el cel completament blau i l'aire transparent, amb una brillantor quasi metàl·lica que allunya el firmament i l'horitzó i aclareix les idees.

Això sí, si bufa al mes de febrer, quan els ametllers estan florits, és ben segur que serà un any sense ametlles. Almenys això és el que els ha passat aquest any als ametllers de casa meva.

Vegeu tambéEdit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori