FANDOM

La Bisbal d'Empordà
La Bisbal d'Empordà 2
Comarca Baix Empordà
Superfície 20,58 km²
Població 10.397
Códi postal 17100
Mapa La Bisbal d'Empordà

La Bisbal d'Empordà és un municipi de la comarca del Baix Empordà. És la capital de la comarca del Baix Empordà i cap del partit judicial de la Bisbal, Catalunya. El municipi és a la plana de l'Empordà, adjacent al massís de les Gavarres i regat pel riu Daró.

Història Edit

Per al seu origen caldria remuntar-se a la vil·la romana de Fontanetum (Fonteta). Posteriorment s'anomenà Fontanet fins que rebé el seu nom actual de La Bisbal, ja esmentat el 1019, després de la seva cessió al Bisbat de Girona durant el domini carolingi.

La jurisdicció, que havia estat discutida pel llinatge dels Cruïlles, va ser cedida plenament al bisbe de Girona per Jaume I. Durant el segle XIII es té constància de l'existència d'un call jueu. El 1322 Jaume II li va concedir la celebració de mercat setmanal els divendres, i encara subsisteix.

L'antic palau episcopal en forma de castell, va ser seu dels bisbes de Girona. Al segle XIV, la vila, que era regida per quatre cònsols i un consell electiu de 40 persones, va ser emmurallada. Pere el Conestable de Portugal ocupa la vila el 1465 després d'haver estat vençudes les forces defensores de Pere de Torroella i li canvià el nom a la vil·la pel de Camp-reial, que durà molt poc.

A partir del segle XVI es produeix una expansió urbana amb l'establiment a la vila de senyors territorials de la comarca.

L'any 1906 rebé per Reial Decret d'Alfons XIII el títol de ciutat.

Monuments i llocs d'interès Edit

  • Castell de la Bisbal
  • Església de Santa Maria
  • El Call jueu
  • Les Voltes
  • El Convent
  • El Pont Vell
  • El Passeig
  • Església de la Pietat
  • Torre Maria
  • La pietat
  • Terracotta. Museu de Terrissa i Ceràmica Industrial de la Bisbal[1]

Activitats econòmiques Edit

Tradicionalment l'agricultura i la ramaderia han estat una de les primeres fonts de riquesa del municipi. A començaments del segle XX, cal destacar el despuntament de la indústria del suro. Actualment la terrissa, la ceràmica industrial i artística representen els puntals de l'economia bisbalenca.

Enllaços externs Edit

Error de citació: Hi ha etiquetes <ref> però no cap etiqueta <references/>

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori