Fandom

Llofriu Wiki

L'empordanet

379pàgines en
aquest wiki
Add New Page
Discussió0 Share

La Costa Brava és abrupta, escabrosa, amb roques que cauen en picat sobre el mar, platges a redós i una vegetació escorada per la trarnuntana. Els vents, però, tret de les llevantades del mes de setembre i els vents del nord que inverteixen el sentit de les onades, afecten poc la mar que és calma a l'alba gairebé cada dia i s'arrissa a mesura que el sol avança. De tant en tant, a migdia baten les ones contra els penya-segats per la garbinada que al capvespre se'n va a dormir, i alguns dies calorosos d'estiu l'esvalota el ponent que bufa sec i polsós fins a la matinada.

Però en general una mar amable i blava s'estén des del cap de Creus, on les muntanyes negres s'aixequen imponents sobre l'aigua, fins a les platges i cales més benignes i daurades al sud del golf de Roses. Els ports de mar i les antigues cabanes de pescadors convertides ara en pobles que no han sabut conservar el color de la pedra en què foren construïts hi dibuixen un dels límits civilitzats de la Mediterrània.

Darrere la cadena de muntanyes que recorre la costa des de la platja de Pals fins més o menys Sant Feliu s'estén un paisatge de tossals coberts d'alzines sureres i pins, en les valls minuciosament conreuades de les quals hi creixen figueres, oliveres, pollancres, ametllers, mimoses i ginestes, i s'alcen contra la tramuntana les barreres de xiprers. Tota aquesta terra fins al mar, és l'Empordanet.

Les dones i els homes privilegiades que habiten aquesta franja de l'Empordà són peculiars: trempats i fantasiosos com la gent de mar són al mateix temps reservats i conservadors com els de terra endins: afables, sorneguers i encuriosits, els hi agraden els contrastos: mengen pollastre amb llagosta, oca amb naps, porc amb prunes i botifarres dolces; alternen desaforats carnavals, amb protocol·làries cerimònies religioses; són liberals per tradició i per tradició també, conservadors; de naturalesa escèptica i una mica desconfiats de caràcter, guarden sempre les distàncies però quan els vaga atorguen amb la mirada i la paraula escassa una amistad de tal solvència que ni els anys ni les absències li podran treure una gota de la seva solidesa. Caminen segurs per la vida i no temen la mort perquè saben que, hi hagi un altre món o no, en aquest almenys els ha tocat habitar un dels indrets més bells i més pròspers de la terra. I ben mirat, tenen tota la raó.

Potser per tot això o per un seguit de coincidències favorables, és el lloc ón tanta gent que no hi ha nascut ha escollit de viure-hi o de passar-hi l'estiu o els caps de setmana de l'hivern, o vés a saber si només les festes que omplen les places i els carrers de les viles i dels pobles amb la varietat de tantes procedències, de tantes maneres de ser i de pensar com són acollides per tothom i a tot arreu.

La festa major de Llofriu n'és un dels exemples més enternidors, més amables i més reeixits.

Vegeu tambéEdit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori