Fandom

Llofriu Wiki

Joaquim Ruyra

379pàgines en
aquest wiki
Add New Page
Discussió0 Share
Fitxer:Joaquim Ruyra.jpg

Joaquim Ruyra i Oms (Girona,27 de setembre 1858 - Barcelona,15 de maig 1939) fou un escriptor català, considerat un dels grans contistes moderns dels segle XX.

BiografiaEdit

Es casà amb Teresa de Llinàs d'Arnau, germana de Rafael de Llinàs i d'Arnau, baró de Llinàs i pertanyent a la petita noblesa catalana. Des dels 20 anys fins a la guerra civil, acostumava a passar la primavera i la tardor a Arenys de Mar. A l'hivern s'estava a Barcelona i a l'estiu a Blanes, on trobava la inspiració, a la casa pairal on la seva família s'havia traslladat el 1873 per motius polítics.

Durant la guerra, primer fou desposseït del seu patrimoni i més tard homenatjat pels seus 80 anys. Morí el maig del 1939, en un moment complicat que silencià la pèrdua.

Obra literària Edit

A Arenys era una persona molt coneguda i estimada. Fou mestre literari d'escriptors com Josep Pla, Salvador Espriu o Lluís Ferran de Pol.

Es formà en la lectura dels clàssics, com Homer, Cervantes i Shakespeare, i escrigué unes proses castellanes, però aviat començà a publicar només textos catalans: premis als Jocs Florals i col·laboracions a La Renaixença, La revista, Recull, etc.

Conreà la poesia, el teatre –sense èxit- i la narració curta, àmbit en el qual excel·lí. La seva obra, curta, però d'una altíssima qualitat, el converteix en un dels millors narradors en llengua catalana. Narrador innat i gran innovador, creà un veritable llenguatge, tot escoltant la gent de Girona, del Montnegre, de la Selva i els pescadors de Blanes. Fou un gran descobridor de la naturalesa, que corregia i refeia constantment les seves acurades descripcions. No és en va, doncs, que per molts escriptors posteriors ha estat reconegut com a mestre.

El seu univers literari se centrà en el mar i la costa, en concret la de Blanes d'on provenia la seva família. Va estudiar a Barcelona la carrera de Dret, que no va arribar a exercir.

Fou traductor de Schmidt, Molière, Scribe, etc.

També féu articles sobre filologia, que publicà a la premsa sota el títol de Qüestions de llenguatge.

Reculls de narracionsEdit

  • Marines i boscatges, 1903
  • Pinya de rosa ,1920, reedició ampliada de Marines i boscatges que inclou Jacobé, una bella narració romàntica

PoesiaEdit

  • El país del pler, 1906
  • Xàfec d'estiu,
  • Fulles ventisses, 1919

TeatreEdit

  • Amor a prova de bomba, 1902
  • La Bona Nova, 1928
  • En Garet a l'enramada', 1938

Les seves Obres completes es publicaren el 1949 i foren reimpreses el 1964.

EnllaçosEdit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori