FANDOM

La geodèsia és la ciència que estudia la forma de la Terra.La representació habitual és com una esfera. En realitat, però, té més forma d'el·lipsoide (o sigui una esfera aixafada pels pols), o millor dit un geoide, una superfície teòrica de la Terra en tots els punts de la qual la direcció de la gravetat és vertical.

Com que és molt complicat tractar de trobar coordenada que segueixin punt a punt la forma del geoide, la gran majoria dels geofísics han optat per treballar amb una forma més simple, l'el·lipsoide. Els paràmetres que defineixen la forma i la posició de l'el·lipsoide emprat són el datum.

Les mesures geodèsiques es basen en un meridià nord-sud autèntic definit per l'eix de rotacio] de la Terra. D'aquesta feina se n'encarreguen els topògraf realitzant sobre el terreny el que s'anomena aixecament geodèsic.

Si, normalment, per definir el centre d'un territori determinat, per exemple, d'un país, es prenen les fronteres extremes, les seves latituds corresponents, i del punt equidistant entre elles s'obté el centre geogràfic, el centre geodèsic es trobarà gairebé sempre desviat respecte del centre geogràfic.

Definició oficial de Geodèsia Edit

Fins els anys 70 la definició de la geodèsia era la que va donar Helmert en 1880 en el seu llibre "Teoria física i matemàtica de la geodèsia" (Die mathematischen und physikalischen Theorien der h¨0eren Geodäsien):

La geodèsia es la ciència de mesurar i representar la superfície de la terra

El desenvolupament tecnològic de mitat del segle XX va obligar a que l'associació internacional de la geodèsia (IAG) adoptarà la següent definició:

Geodèsia es la ciència de mesurar i representar la figura i el camp de gravetat terrestre i d'altres cossos espacials, així com les seues variacions amb el pas del temps.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori