FANDOM

La casa dels Bassa Rocas de Llofriu, es converteix en el punt d’inici de la ruta dels “americanos” de Palafrugell. La ruta inclou quinze punts d’interès i passa per Llofriu, la vila i Calella]] i acaba al santuari de Sant Sebastià. Ha estat elaborada per les periodistes/investigadores Tate Cabré i Mireia Olivé. La presentació d’aquest punt inicial de la ruta es va realitzar durant els actes de celebració de Sant Fruitós, amb la col·laboració de l’Associació de Veïns i Amics de Llofriu.

La ruta s’inclourà en un llibre amb rutes de 25 municipis catalans vinculats amb Amèrica, editat per Cossetània, que es presentarà el març. Es preveu també l’edició d’un fulletó de cada ruta per part de la Xarxa de Municipis Indians. Tots aquests temes compten amb la supervisió de l’Institut de Promoció Económica de Palafrugell. Es preveu presentar la guia el març, al centre social i cultural Bassa Rocas, i portar-hi a terme una jornada organitzada per la Xarxa de Municipis Indians.

La casa dels Bassa Rocas

Al centre social i cultural Bassa Rocas s’ofereix una explicació de la ruta, la família i la casa. A l’entrada hi ha una presentació de la xarxa, dels “americanos” del municipi i de la ruta, i la invitació a descobrir la història dels Bassa Rocas i de la casa, molt lligada a terres americanes. Joan Bassa havia emigrat a Cuba, era el contacte de molts llofriuencs allà i amb els beneficis dels seus negocis va construir la casa. A l’Argentina, els seus fills Florenci i Maria Gràcia hi anirien a viure i hi portarien a terme una gran activitat cultural: fotografia, periodisme, literatura, traducció... ja apuntada al Diccionari dels catalans a Amèrica ,1992.

A la primera planta de la casa s’ubiquen uns plafons amb retrats i dades de la família. A més, en l’habitació on hi ha els grafits dibuixats pels membres de la família, s’indica quins són els seus autors i significat. Al costat, s’ofereix un punt d’informació bibliogràfic sobre els Bassa Rocas, on s’hi troben dels articles i llibres dels quals són autors i dels que es publiquen sobre els membres de la família, i l’inventari del fons, que es pot consultar a la Biblioteca Pública i a l’Arxiu Municipal de Palafrugell. S’ha elaborat també un muntatge audiovisual, a partir de les fotografies i la correspondència de la família, amb imatges de principi del segle XX de Llofriu, Catalunya i l’Argentina, que es podrà consultar al web.

Finalment, a les golfes, s’han ubicat plafons subjectats del sostre on es reprodueixen els elements que hi havia originàriament (queviures, objectes personals, de viatge, etc) i s’inclou el text de les memòries de la mare, Irene Rocas, advertint que vol conservar les inscripcions de les parets que van fer membres de la família i els seus descendents, des de principi del 1900, en referència als seus viatges d’anada i tornada a Amèrica.

Aquesta iniciativa, que ha tingut un pressupost de 6.000 euros, ha estat produïda per l’Ajuntament de Palafrugell i coordinada per la regidoria de Patrimoni.

Enllaços externsEdit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori