FANDOM

Camp de bitlles catalanes de Llofriu

El camp de bitlles catalanes de Llofriu.

Les bitlles catalanes són un esport tradicional català consistent en llençar uns "bitllots" (bitlles petites) contra unes bitlles situades a una determinada distància a fi de tombar-les. Actualment el practiquen unes 2000 persones a tot Catalunya, on hi ha més d'un centenar de clubs. Des del 30 d'Agost de 2007, la Federació Catalana de Bitlles i Bowling està reconeguda de ple dret per la federació internacional. Tot i que no pot jugar amb altres països perquè el reglament no és ben bé el mateix.

Desenvolupament del joc Edit

El material consta de 6 bitlles i 3 bitllots.

Una partida consta de 9 tirades per jugador dividides en 3 rondes de 3 tirades. A cada tirada es poden llençar d'un a 3 bitllots. Es plantaran les bitlles en dues fileres de tres columnes separades entre elles tenint en compte que ha de poder passar el bitllot més gros sense tocar-les. La distància de tir serà de 11,5 metres pels homes i 9,5 metres per a les dones, a partir de 15 anys. Els més petits poden fer-ho de més a prop, segons la seva força. L'objectiu principal és fer Bitlla, tombar cinc de les sis bitlles.

Puntuació Edit

Bitlles tombades Punts Sobrenom
Cap 0 punts
1 1 punt
2 2 punts
3 3 punts
4 4 punts
5 10 punts BITLLA
6 6 punts LLENYA

En cas d'empat a punts, guanyarà el jugador que hagi fet més BITLLES. Si segueixen empatats faran una altra ronda de tres tirades.

Història Edit

El joc de bitlles, profundament arrelat a tot Catalunya en el passat i avui en fase de recuperació, té els seus orígens en els més allunyats temps i en les civilitzacions més diverses.

Pel que fa a Catalunya els documents més antics que es conserven sobre aquest joc daten dels anys 1376 i 1402, el primer de Torroja (Priorat) i el segon d'Igualada, els quals deixen constància del fet de la seva pràctica. Amb l'adveniment de la dictadura franquista, el joc fou prohibit amb el pretext de que s'hi feien apostes, i per tant sofrí una sobtada decadència que en molts llocs suposà la quasi total desaparició. Al caire dels anys vuitanta, aprofitant el canvi de règim, el joc retrobà el seu lloc i es produí un reviscolament general.

El joc, simple i espectacular, té per objectiu tombar cinc de les sis bitlles de què consta. Per fer-ho, el jugador llença fins a tres bitllots des d'una distancia predeterminada. Les Bitlles Catalanes van ser un joc de carrer per a tothom. Avui, ja convertides en un esport federat i reglamentat, les Bitlles Catalanes no perden el seu caire tradicional i popular que fa que formin part de la nostra cultura.

L'esport destaca bàsicament a les Terres de l'Ebre on reben el nom de birles i a la Plana de Lleida.

Va ser el novembre de 1987 i gràcies a l'empenta d'en Gaspar Aguayo i altres, que es fundà el Bitlles Club La Cava-Guinardó 87 i es recuperaren, de forma organitzada, les Bitlles Catalanes a les comarques de Barcelona. Fins l'any 94 aquest va ser l'únic club barceloní i havia de participar a les competicions organitzades a les comarques del Sud de Tarragona, amb el cost i dificultats que això comportava. L'estiu d'aquell any es fundà el Club Bitlles COP del Carmel i s'organitzà la 1a. Lliga Territorial de Barcelona de Bitlles Catalanes. Poc després de començada la competició s'hi afegí un tercer club, el Club de Bitlles Siuranenc d'Horta, que hi participà amb un equip, pels tres que presentaven els altres dos clubs. Així doncs, amb set equips es disputà el Primer Campionat de Bitlles Catalanes a Barcelona. Curiosament, els tres clubs eren del Districte barceloní d'Horta-Guinardó.

Vegeu tambèEdit

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori